Partner oldalaink

A multizásról közkívánatra III.

Az orsó helyes feltöltése monofil és fonott zsinórral

Sziasztok.
Rengeteg kérdés érkezett hozzám privátban, és a fórúmon is nyíltan, és úgy érzem, ez a mozzanat egy külön fejezetet kíván. Nem mindegy, hogy az orsónkat hogy töltjük fel, mivel ez meghatározhatja a későbbi horgászatunkat, amit meg is keseríthet a folyamatos gubancképződéssel, ami csomóval is járhat, és egyáltalán nem mindegy egy fonott zsinóros feltöltésnél, hogy mennyi zsinórt pazarolunk, dobunk el feleslegesen.

Nyilván induljuk el a kezdetektől, most kezdünk bele a multis horgászatba, és az első pár dobásunkat szeretnénk megejteni, ismerkedünk a tengely és mágnes fékkel, netalán-tán a röpsúlyos fékkel, és a fő orsó fékünkkel. Ezek beállítását tanulmányozzuk át, nagyon hasznos dolog. Damilt ajánlok az első próbálkozásoknál mindenféleképpen. A monofil zsinórnak, damilnak van egy merevsége, egyenletes felülete, ami a fonott zsinóroknál hátrányt jelenthet.
A megfelelő vastagság számunkra a 30-as 35-ös és nem túlzás a 40-es vastagság sem. Megoszlanak a vélemények, hogy új vagy használt legyen az első madzag.

Használt zsinór: minden zsinórnak van memóriája, még ha az nem túl nagy is. Ezáltal felveszi a használt dob méretét „behurkásodik”. De, és itt jön a de, ha vizesen tekerjük át, visszapuhul kissé, és ha elég szoros a feltekerés, nem lehet nagy gondunk. Itt igazából a perem orsó (amin előtte használtunk) által beletett sodratok okoznak gondot. Elveszítjük azt az előnyt, amit a multi nyújt, ha eleve sodrott zsinórt teszünk fel. A multi orsó nem tekeri a zsinórt még fárasztás közben sem. Sodratos zsinór, nagyobb esély gubancra.(!)
Ha nem agyon használt és sok sodrattal teli a zsinórunk, az első pár gyakorló dobásra tökéletes lesz. Esetleges gubanc esetén sem fog fájni a szívünk érte, de meg kell jegyeznem, a gubancolást is meg kell tanulni.:) Még én is dobok olykor-olykor gubancot,ha nem állítom be a tengely és mágnes fékemet csali cserélésekor,nyilván egy 7grammos wobbler után a 30grammos balin ólom elég nagy váltás, na ilyenkor történnek meg a balesetek,amik egy csinos madárfészekben teljesednek ki..:)

Új zsinór..:minden előnye megvan a használt zsinórral szemben, nincsen teli sodrattal, a multi orsónkon veszi fel a végleges alakját stb. Lehet pár száz forintért kapni használható damilt, ami gyakorlásra is tökéletes lehet nekünk. Részesítsük előnyben a merevebb, sprődebb, nem túlnyúlós fajtákat, tehát a pergető damilokat. Széles a paletta, lehet a 300 forint per 100 méteres titán power is, meg a több ezer forintos, úgynevezett fluorócarbon damil is. Ezt igazítsuk talán a pénztárcánkhoz.

A feltöltés tehát indulhat gyári dobról, vagy a már meglévő orsónk dobjáról is.
Mindkettő a következőképpen indul:
1.: felszereljük az orsónkat a botra.
2.: a zsinórt átvezetjük a botunk keverő gyűrűjén, majd a szálvezetőn.
3.: az orsó dobját kivesszük oldalt, és a zsinórt is kivezetjük.
4.:a zsinórra kötünk egy egyszerű véghurkot, ezen áthúzva kész is az a hurok, amit a dobra teszünk rá.(szorító hurok)
5.:a zsinórt a dobra hurkoljuk, majd visszaszereljük a dobot.
6.:megfelelően szorosra állított-húzott fő, és tengelyfékkel megkezdjük a felcsévélést.
(a laza fő féknél egy helyben pörög a dobunk, a laza tengelyféknél kotyog oldalra a dobunk)
7.: megkezdjük a feltöltést,a zsinórunk dobját helyezzük egy vizes vödörbe, amiben van víz természetesen. Ha orsó dobról végezzük, akkor egy vizes ruhán húzzuk keresztül a damilt pl.
8.: töltsük fel a dobot,nem kell csurig,elég félig is,a multi nem érzékeny a feltöltöttségre.

A zsinór befűzése

A hurok képzés

A kész hurok

A hurok és a csomó elhelyezése

Most kb. félig van a dob

A szálvezető maradjon középen

Ragasztószalag elő

Alsó nézetből a zsinór

Feltekerés közben

Kész vagyunk a felragasztással

Jól látszik a kereszt-csévélés

Megvagyunk a feltöltéssel

Ha tehát elfogy a zsinórunk a teljes feltöltés előtt, se essünk kétségbe. Jó lesz, irány egy tágas rét vagy a vízpart is akár, én, mint említettem a kertben gyakoroltam először.

Választunk egy megfelelő gyakorló súlyt vagy csalit és már mehet is a móka. Minden csak a helyes beállításon múlik, ezt ne feledjük. Ezért is válogatom szét a csalijaimat én súly alapján, tehát a 30grammos balin ólom a 30grammosakkal egy helyen stb.

Ha már begyakoroltuk a dobást, és megszereztük a rutint tehetünk fel novi új, vagy márkásabb zsinórt, a fent már nevezett fluorocarbont is akár,vagy fonott zsinórt. Felvetődött a kérdés, hogy a zsinór nem lesz e „telefonzsinórhoz” hasonló, nem e célszerűbb eleve fonott zsinórral feltölteni azt. A fonott zsinórnak sok előnye van a damilhoz képest, alapvetően pergetésnél az, nem vagy csak igen kis mértékben nyúlik. Ehhez multizásnál párosul az is, lágy, és nulla a memóriája. Rengeteg sodratot képes elnyelni, amit a csali és a hal tehet bele. Hátránya az, hogy fellazul, felpuhul, és kész a  gubanc dobásnál, mivel alapvető dolog a feszes zsinór. Ennek kiküszöbölésére ajánlok egy kis trükköt.

Járjunk el ugyanúgy, mint damilos feltöltésnél, mindent csináljunk ugyanúgy, de..:

1.: nem kell vizesen feltekerni, sőt jobb a száraz felcsévélés.
2.: amikor kb 2/3ad úton járunk, tekerjük le a szoros csévét úgy szigetelő szalaggal,hogy ha visszafelé halad a zsinórunk azt szépen lefejtse,tehát ne legyenek fedésben a rétegek.
3.: ez a művelet megakadályozza azt,a nem használt zsinórrész fellazuljon, ill. a szál a csévébe vágjon mélyen, ami szakadáshoz (szakításhoz ) is vezethet. Nyilván vagy dobás, vagy fárasztás közben lehetséges ez.
4.: a profik ezt odáig finomítják, illetve finomíthatják, hogy jóformán az aktív dobási hossz, plusz egy kis ráhagyás van kint.
5.: fárasztásnál egy elegáns mozdulattal „lekapják” ezt a szigetelőszalag-csíkot és mehet is a fárasztás.
Megsúgom, a fonott le is vágja magáról, illetve le is tekeri,de jobb, ha szépen lekapjuk menet közben mikor oda ér a szál. (bár kéne, mert az komoly halat sejtet)
6: fejezzük be a csévélést :)
7.: Van, aki mikor párat teker kezdésnél, az orsóval mindegy milyen zsinórt használ, letekeri azt a pár menetet is szigetelő szalaggal, szerintem nem feltétlenül szükséges.

Nem minden orsó alkalmas fonott zsinóros feltöltésre még ezen kis trükk segítségével sem.
A dob kialakítása ha nem eléggé V-alakú akkor a worm shaft tengely nem tudja a dobot teljes szélességében megtölteni,a szélein marad egy holt pont, egy űr, ami mindig minden dobásnál a hiba és gubanc forrása. Ha ez fennáll, el kell fogadnunk, csak damillal alkalmas az orsó horgászatra. Ilyen orsóim pl. a daiwa capricorn és a tica sculptor is. Tökéletesek damillal pergetni, vagy fenekezni, de fonott zsinórral sosem használnám…

A tica orsó fonott zsinórral feltöltve,a széleken probléma

Ezen az orsón damillal tökéletes a zsinórkép,erre teremtették

Damillal tökéletes, hát használjuk avval!

Hiába, ami nem megy, azt nem kell erőltetni...

Ezek az apróságok mind hozzájárulhatnak a későbbi sikereinkhez. Mint ahogy az is, hogy jókor, jó helyen, jó időben legyünk, és húzzuk el a csalinkat, lehetőleg forgó kapoccsal szerelve, és a siker nem maradhat el!
Nem feledjétek: csak feszes zsinórral!